Beleggen in niches

Beleggen in niches is een optie die zeker overwogen moet worden als de voorkeur bestaat om op een korte termijn winst te maken. Het investeren in een niche betekent echter ook dat er een risico bestaat. Zelfs een relatief groot risico omdat het juist een niche betreft. De investering kan dus goed of slecht uitpakken. Als een niche eenmaal breder getrokken wordt en het betreft een product dat meer algemeen wordt dan is het natuurlijk wachten op winst. Indien de markt echt heel klein blijft, is de kans groter dat het rendement kleiner is of dat er zelfs rekening moet worden gehouden met verlies.

Niche in gespecialiseerde markt

Met een niche wordt bedoeld dat er sprake is van een gespecialiseerde markt en binnen die gespecialiseerde markt is het mogelijk om nog weer van een kleinere niche te spreken. Doorgaans staat een niche niet in de grote algemene belangstelling en zeker niet als het om een vrij nieuwe niche gaat. Het zal dus als belegger ook enige tijd in beslag nemen voordat er een unieke niche is gevonden waar potentieel inzit. Als je het grote publiek daarmee net voor bent, is de kans op succes zeker groter. Als het grote publiek eenmaal op de hoogte is van de niche en de waarde ervan inziet, kan de winst in principe alvast worden geteld. Verder hoeft het niet veel aan investering te kosten om in een niche te beleggen. De vraag ernaar is veelal beperkt en dat maakt dat er voordelig ingestapt kan worden. Bij een groter wordende vraag en een kleiner aanbod is het zo dat de waarde over het algemeen wordt opgedreven. Dat is dan een prima moment om de niche weer van de hand te doen en de winst op te strijken.

Groei en verkoop

Het is bij een niche altijd maar de vraag wanneer het punt is bereikt dat de vraag dusdanig is dat de waarde ervan op een hoogtepunt is. Wie het zeker voor het onzekere wil nemen, hoeft echter niet te wachten op het hoogtepunt. Er kan namelijk ook tijdens de groei van de niche en daarmee gepaard gaande groei van de waarde verkocht worden. De winst is dan in elk geval binnen en je loopt niet het risico dat als eenmaal de top is bereikt de vraag weer terugzakt. Het moment van verkopen bepalen bij een niche is dus van het grootste belang.