Beleggen in social media

Beleggen in social media is mogelijk door te kijken naar bedrijven die daarin actief zijn en er bijvoorbeeld aandelen van te kopen. Dat is als particulier rechtstreeks mogelijk door op de beurs te gaan handelen. Facebook is een voorbeeld van social media waarbij er sprake is van een grote waarde, maar er zijn uiteraard nog meer bedrijven die zich hiermee bezighouden. De aandelen die beschikbaar komen als een social media bedrijf zich op de beurs begeeft, zijn vaak veel gevraagd en er ontstaat zelfs regelmatig een hype. De waarde is echter van veel factoren afhankelijk en als het een hype is, kan de aandacht ook weer verzwakken, zodat de koersen van de aandelen dalen.

Aandelen kopen

Het kopen van aandelen in social media bedrijven kan rendement opleveren, maar het is zeker aan te raden om met de risico’s rekening te houden. Bij een social media bedrijf is er bijvoorbeeld geen fysiek product dat eraan ten grondslag ligt. De waarde wordt virtueel gecreëerd en bovendien is de waarde afhankelijk van de populariteit. Het is al bekend dat veel jongeren Facebook bijvoorbeeld gedag zeggen en voor andere vormen van social media kiezen. Dat heeft uiteraard op lange termijn invloed op de koers, want de jongeren van nu vormen de doelgroep voor de toekomst. Het is ook heel simpel voor gebruikers van social media om van het ene bedrijf naar het andere bedrijf over te stappen. De beweeglijkheid van overstappen is dan ook zeker een factor waarmee rekening gehouden moet worden bij het kopen van aandelen. Het hangt uiteraard ook van de cijfers van het social media bedrijf af of het een interessante belegging vormt. De winst van het bedrijf bepaalt of het aantrekkelijk is en dan kan de omzet nog zo hoog zijn uiteindelijk is het de winst die telt. Verder is de ontwikkeling van de voortgang van de social media bedrijven nogal onstuimig te noemen. Het ene moment groeien de bomen de hemel in en het andere moment is er ineens sprake van een sterke daling van de waarde.